Kähler keramik købes

Har du gammelt Kähler keramik, som du ikke længere har plads til og ønsker at sælge? Hos LP Antik & Design er vi interesseret at opkøbe dit gamle Kähler keramik.

En dansk designtradition i verdensklasse

Kähler er et navn, der vækker gengangklang hos mange, keramikelsker og samler af både dansk design og antikviteter.

Fabrikken i Næstved stammer helt tilbage til 1839 og en stolthed for Næstved og Sydsjælland.

Kähler

Professionel opkøber af Kähler keramik

Hos LP Antik & Design har vi en stor passion for det smukke Kähler keramik. Med vores base lige uden for Næstved og en fysisk butik inden for kort afstand af Holmegaard Værk, har du mulighed for at besøge os fysisk.

Hvis du har interesse i Kähler keramik eller ønsker at sælge dit eget, så er vores butik et oplagt besøgsmål. Vi får ofte besøg af folk med stor passion for den smukke keramik, som ønsker at købe. Det betyder, at vi har adgang til et bredt publikum af samlere. Derfor kan vi tilbyde dig en fair pris for dit Kähler keramik.

Vi har kunder til:

  • Gulvvaser
  • Lysestager
  • Figur
  • Vaser
  • Stel
  • Fade
  • Lamper
Kähler æggebægre

Hvor meget kan jeg få for mit Kähler keramik?

Værdien af Kähler keramik er et fascinerende puslespil, hvor flere brikker spiller sammen for at bestemme den endelige pris. Selvom alder ofte er en nøglefaktor, hvor ældre stykker generelt betragtes som mere værdifulde, er det langt fra det eneste, der tæller.

  • Alder: Keramik fra de tidlige perioder, særligt fra slutningen af 1800-tallet og begyndelsen af 1900-tallet, har ofte en særlig aura og historisk betydning, hvilket kan øge deres værdi betydeligt.
  • Stand: Som med de fleste antikviteter spiller standen en vigtig rolle. Keramik i god eller perfekt stand, altså uden skår, revner eller andre synlige skader vil naturligt opnå en højere pris end stykker med synlige skader.
  • Design: Kähler er kendt for sin mangfoldighed af designs. Fra de ikoniske stribede vaser til mere unikke og kunstneriske kreationer. Sjældne eller særligt eftertragtede designs kan ofte prale af en højere værdi. Værker af kendte kunstnere eller fra begrænsede produktioner er også særligt efterspurgte.
  • Efterspørgsel: Trends og popularitet spiller også ind. Nogle serier eller stilarter kan være mere efterspurgte på et givent tidspunkt, hvilket kan påvirke prisen.
  • Sjældenhed: Hvis dit keramik er en sjældent, et unikt eksemplar eller fra en begrænset produktion, kan det øge dets værdi markant.

Det er vigtigt at huske, at værdiansættelse af keramik er en kompleks proces, der kræver ekspertise og indgående kendskab til markedet. Hvis du ønsker en præcis vurdering af dit Kähler keramik, anbefaler vi altid at kontakte LP Antik & Design.

Du er altid velkommen forbi vores fysiske butik i Fensmark ved Næstved eller at sende billeder på mail.

Historien bag Kähler keramik

Grundlæggelsen (1836-1875)

Joachim Christoh Herman Kähler kommer fra Holsten til Næstved i 1836, hvor han sammen med Købmand og Konsul Hatting etablerer en fajance- og kakkelovnsfabrik på Brotorvet i Næstved. Et års tid efter går Joahim selv og erhverver sig borgerbrev og bliver selvstændig.

I 1838 køber Kähler Kindhestegade gl.matr nr. 113. Leret til pottemageriet kommer fra Ladby Kirkeruin tæt på Herlufsholm. Hurtig bliver Joachim Christoph Herman Kähler kendt for sine kakkelovne, der kommer til at pryde borgerskabets huse, præstegård og herregårde med kakkelovne.

Sideløbende med kakkelovnsproduktionen begynder Kähler at udvide sit sortiment med forskellige former for keramik. Fra hverdagsting som skåle, kander og kildevandsdunke til mere specielle genstande som sparegrise, barselpotter, madskåle og trebenet kander. Og allerede her bliver pottemagervarerne bemalet med hornmaleriet.

Ekspansion og kunstnerisk udvikling (1875-1900)

Joachims søn, Herman August Kähler, tog snart del i familievirksomheden og satte sit eget præg på den. I 1875 tog han et stort skridt og byggede sit eget værksted på Sandbanken ved Englesømarken. Et sted mange i dag kender som værkstedet på Kählersbakken. Her fortsatte han produktionen af de velkendte Kähler produkter.

I 1885 begyndte Kähler at ansætte kunstnere. Først var det Carl O. J Lund. Og allerede et år efter kommer kunstneren Hans Andersen Brendekilde. Han bliver en del af fabrikken 1886 til 1895. Brendekilde er i dag anerkendt for både sit arbejde på Fyns Glasværk og sine smukke naturmalerier.

Carl O. J. Lund stopper i 1888, hvor jobbet bliver overtaget af Karl Hansen Reistrup som på det tidspunk er 24 år. Med erfaring fra flere værksteder som bl.a. Den kongelige Porcelænssfabrik i København, hvor han var porcelænsmaler.

Reistrup bliver en vigtig figur for Kähler ved den nordiske udstilling i 1888. Hans arbejde fokuserer i høj grad på dyremotiver, som han både maler på platter og senere modellere. I 1889 Beslutter Herman Kähler og Reistrup at tage på verdensudstillingen, hvor mange af Reistrups værker sælges.

I 1890 kom Thorvald Bindesbøll til Kähler Keramik, hvor han arbejdede frem til 1891. Bindesbøll var kendt for sit kreative talent, men også for at være en udfordrende person at have ansat. Som følge af hans korte ansættelse er der i dag kun kendskab til meget få genstande skabt af Bindesbøll under hans tid hos Kähler.

I 1893 begynder kunstneren Svend Hammershøi sin karriere hos Kähler Keramik. Han starter som en slags pottemagerlærling, hvor han lærer at dreje ler.

I samme periode begynder Kähler keramik at sælge sine værker på auktioner, hvilket viser sig at give godt. Især værkerne af Karl Hansen Reistrup vækker stor interesse og bliver særdeles populære blandt køberne.

I 1897 fejre Kähler keramik deres jubilæum med at åbne en butik på Østergade 15 i København. Her kunne både de ældre ting fra Reisstrup købes, men også ny fajancesager som store urtepotteskjulere, jardinierer og papirkurve.

Ny generation og internationale udstillinger (1900-1924)

I 1896 begynder 3. generation på Kähler. Herman Hans Christian Kähler beskæftiger sig med krukkemageriet. Han prøvede at arbejde sig væk fra de krævende kunsterne og over til de almindelige pottemagervare, hvor det var pottemagerne selv, der var kunsterne bag.

I 1900 var Kähler igen på Verdes udstillingen i Paris, hvor der blev solgt godt af de nye produkter. Værkstedet får en sølvmedalje og Hans Reistrup en Bronze medalje.

I 1904 kommer Svend Hammershøi tilbage til Kähler keramik pga. pengemangel. Han laver en aftale for provision efter det han laver. Dog bliver hans ting sat så dyrt, at der ikke bliver solgt meget af det. Hammershøi fortsætter sit arbejde på fabrikken frem til 1907, hvorefter han tager en pause på tre år. I 1910 vender han tilbage til Kähler, klar til at genoptage sit kreative virke.

1913 var præget af mindre økonomisk tilbagegang og dette medførte til, at alle beslutninger var Hermans. Dette gjorde, at han i 1913 fik dannet aktieselskabet ”Herman A. Kähler” formålet med selskabet var at videreføre keramikværkstedet i Næstved. Herunder værkstedets mærke (stemple) var stadig HAK

I 1913 begynder Jens Thirslund at arbejde på Kähler-værkstedet, men hans første ophold bliver kort og dramatisk. Efter kun tre måneder forlader han værkstedet sammen med Stella, den yngste datter af værkstedets mester. I 1914 vender Thirslund tilbage til Kähler keramik og bliver samme år gift med Stella Kähler.

Udfordringer og nye samarbejder (1924-1939)

I 1924 indleder Kähler et spændende samarbejde med dansk-amerikaneren Zacho. Kontakten opstår året før, i 1923, da Zacho besøger Næstved som skuespiller på turné. Han viser sig at have en stor interesse for keramik og dansk design.

Inspireret af Kählers arbejde beslutter Zacho at åbne en butik i Los Angeles, hvor han vil sælge deres keramik. Satsningen viser sig hurtigt at være en succes. Zacho får hurtig udsolgt al keramikken og må få en ny sending over igen.

I 1924 er deltager Kähler keramik på efterårsudstillingen, hvor Kai Nielsen repræsenteres og Herman Hans Christians Kähler ene søn Nils Kähler, der kun var 18 år gammel. Samme år bliver Nils også uddannet som drejer. Nils Kähler er dygtig og deltager i flere udstillinger

I 1929 dør en god ven af familien Kähler, Karl Hansen Reistrup som har været utrolig produktiv for Kähler keramik. Samme år laves en mindeudstilling for den nu afdøde Reistrup. Dette giver en forøget efterspørgsel på hans værker.

Fra 1931 får Hammershøi og Nils Kähler et meget tæt samarbejde. Hammershøi tegnede og Nils Kähler drejede. Nils Kähler viser sig som en lydhør og talentfuld samarbejdspartner. Det resulterer i, at Kähler giver ham plads til at udtrykke sig kreativt i keramikken.

I 1936 rammes Kählers værksted af en ødelæggende brand. Den ødelægger en del af taget og brænder det gamle værksted ned til aske. Blandt de ramte områder er også Hammershøis atelier, hvilket er et hårdt slag for virksomheden.

I 1939 når Kähler Keramik en betydningsfuld milepæl, da værkstedet fejrer sit 100-års jubilæum. Jubilæumsdagen bliver en stor festdag for værkstedet. Mange gæster strømmer til for at hylde Kähler, og virksomheden modtager gaver som anerkendelse for deres indsats. Blandt de prominente gæster er Jacob E. Bang, en nær ven af Kähler-familien og selv en anerkendt skikkelse inden for dansk design.

På dette tidspunkt har Kähler 14 ovne i drift til brænding af keramik. Ler forbruget i 1939 varierer mellem 50-60 og op til 120 tons, hvilket vidner om den omfattende produktion. Efter sigende var der 800 forskellige modeller og ca. 40 ansatte på fabrikken.

kähler skål

Krigsårene og efterkrigstiden (1940-1960)

1940 markerer et vendepunkt for Kähler Keramik. Med Herman H.C. Kählers død overtages ledelsen af Nils Joakim Kähler og fjerde generations Herman Jørgen Kähler. Denne overgang sker midt i krigsårene, som bringer udfordringer for virksomheden. Medarbejderstaben reduceres til kun 25 personer på Kähler-fabrikken grundet de vanskelige tider.

Trods besættelsens begrænsninger, særligt med hensyn til nye materialer, viser Kähler bemærkelsesværdig kreativitet og tilpasningsevne. Nye produktioner med innovative mønstre og modeller ser dagens lys. Et højdepunkt i denne periode er Hammershøis præsentation af hele 40 nye modeller i 1942.

Efter krigens afslutning oplever Kähler Keramik en markant fremgang. Adgangen til materialer bliver lettere, hvilket muliggør investeringer i moderne udstyr. Værkstedet anskaffer gasovne og elektriske ovne, samt installerer støvsamleranlæg. Det forbedrer arbejdsmiljøet og nedsatte risikoen for forgiftning.

1945 bliver et skelsættende år for virksomheden. Efterspørgslen på Kählers keramik når nye højder, og for første gang kan de sælge alt, hvad de producerer.

I 1960erne starter 5 generation på Kähler værkstedet, nemlig Lars Henrik Kählersøn af Nils Kähler. Han bliver uddannet som drejer af sin far som læremester. Lars var gift med Solveig som var malerpige på fabrikken.

I begyndelsen af 1970’erne står Kähler Keramik over for et afgørende generationsskifte. 5. generation repræsenteret af Lars Henrik Kähler og hans kone, Solveig, skulle efter planen overtage ledelsen af virksomheden. Imidlertid opstår der uoverensstemmelser inden for familien og firmaet.

Som følge af disse konflikter beslutter Lars og Solveig sig for ikke at fortsætte driften af familievirksomheden. I stedet vælger de at gå deres egne veje og etablere sig som selvstændige.

1974 markerer et skelsættende år i Kähler Keramiks historie. Nils og Jørgen Kähler træffer den vanskelige beslutning om at afhænde aktieselskabet Herman A. Kähler, hvilket sætter punktum for mere end et århundredes familie ejerskab.

I november samme år overtages værkstedet af et nyt konsortium bestående af købmand Villy Ehlers, Bøje Degener og Palle Michael Degner. Værkstedet overgår til Næstved Kommune. I 1978 sker der endnu et ejerskifte, da Bøje Nielsen overtager fabrikken. Nina Jørgensen indtræder som bestyrelsesformand, hvilket bringer ny energi til virksomheden.

Desværre varer denne konstellation ikke længe, da Bøje Nielsen går konkurs i 1983. Ud af denne krise opstår dog en ny mulighed. Nina Jørgensen, der har set potentialet i Kählers rige kulturarv, beslutter at købe virksomheden ud af konkursboet. Med vision om at forny Kählers brand, inviterer hun nye kunstnere til værkstedet og skaber konceptet ‘Boutique Kähler’.

I 1986 iværksætter Næstved Museum et betydningsfuldt beskæftigelsesprojekt med fokus på Kähler-samlingen.

I 1986 starter Næstved Museum et beskæftigelsesprojekt med at få registeret af Kähler samlingen som findes og er givet ved lokale donationer.

Projektet har til formål at registrere og dokumentere den eksisterende Kähler samling, som havde gennem årene vokset grundet lokale donationer.

Få gratis tilbud i dag

Skal vi ringe dig op?

Dødsbo ryddes på hele Sjælland

Dødsboer ryddes på hele Sjælland, Møn og Lolland Falster. Her kan vi sørge for alt, hvad der hører til rydning af dødsbo.

Vi har mere end 20 års erfaring og viden i rydning af dødsboer / restboer.

Dette er en webshop og der findes ingen fysisk butik med åbningstider

Du er altid velkommen til at kontakte os på mail, hvis der er noget du søger, som du ikke lige kan finde på siden.

Afhentning af vare sker i Fensmark ved Næstved, og kun mod forudgående aftale.

Scroll to Top